PIKA als marketingtool
Meer klanten, meer verkoop, hogere volumes, alle kanalen en marketing & sales aspecten worden aangegrepen om meer te verkopen en te groeien. Hoewel wij totaal geen verstand van marketing hebben merken we toch dat we er de laatste jaren steeds meer mee te maken krijgen. Steeds vaker horen wij van onze klanten dat ze als “service” meer met de gevareninformatie willen doen voor klanten.
Hoe zet je gevareninformatie in als marketing
Bij de verkoop van gevaarlijke stoffen is het verplicht om de juiste labels te maken voor het product en de correcte veiligheidsinformatiebladen (ViB) mee te leveren. Hier is op het gebied van marketing niet veel aan te doen, het gewoon verplicht voor iedereen. Maar er zijn een aantal manieren om die verplichte gevaren informatie in te zetten als marketingtool. De klant zal na ontvangst van de informatie ook iets met die informatie moeten doen. Als je hem daar al mee op weg zou kunnen helpen, dan heb je een sterke marketingtool in handen. Werk dat je de klant uit handen zou kunnen nemen is bijvoorbeeld;
Gevareninformatie voor de medewerker
Na het ontvangen van de informatie zal de klant uit de aangeleverde ViB’s de relevante informatie moeten halen en deze aan de medewerkers beschikbaar moeten stellen. Als je de klant hierin al een stukje zou kunnen ondersteunen is dat een geweldige marketingtool. Je zou naast het verplichte ViB ook de informatie in een iets ander format kunnen doorgeven namelijk in de vorm van een werkplekinstructiekaarten (WiK). Op die manier hoeft de klant zelf de informatie niet meer te ordenen, hergroeperen en bekijken, dat heb jij al voor hem gedaan.
Organiseren van de gevareninformatie
ViB’s worden meestal per e-mail verzonden, na ontvangst is het aan de klant om die op een goede manier te organiseren zodat ze terug te vinden zijn, maar ook dat de medewerker er altijd bij kan. Het organiseren van de ViB’s is vaak een tijdrovend karwei. Hier liggen ook weer mogelijkheden, want wat als je dit al regelt voor de klant. Een geordende database met de ViB’s die altijd en overal beschikbaar is, kant en klaar aangeleverd. Als je dan ook nog kunt zorgen dat updates direct in dat systeem komen, zonder oponthoud, dan heb je ook daarmee de klant ontzorgt.
Webshop
Een hele specifieke groep klanten zijn de klanten met een webshop. Als deze klanten gevaarlijke producten verkopen via de webshop is er een verplichting bepaalde informatie in de webshop te vermelden. Als je de klant zou kunnen helpen door middel van een plug-in voor de webshop die direct de juiste informatie laat zien, waardoor de klant meteen aan de wettelijke eisen voldoet. Verwachting is dat veel klanten hier erg blij mee zijn.
In de slag om de klant worden steeds nieuwe manier bedacht om de klant te verleiden. Als je veel gevaarlijke producten verkoopt is PIKA die volgende manier om klanten te verleiden. Het mooi daarvan is dat PIKA aan twee kanten helpt:
- Je brengt intern (en op je eigen webshop) de informatie op orde.
- Je kunt PIKA inzetten als marketingtool naar je klanten.
Een win-win situatie die niet alleen meer klanten kan opleveren maar ook zorgt voor een betere veiligheid van de medewerkers…